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PPGEnsino

EN ES PT

Curricular Structure

Mandatory courses

Hours: 30h
SYLLABUS:
Study of the theories that underlie the teaching and learning processes in different times, dimensions, and spaces. Relationships between different epistemological concepts and pedagogical practices. New ways of knowing and cognition policies.

BIBLIOGRAPHY:
- Basic:
CORAZZA, Sandra. Uma vida de professora. Ijuí: Ed. Unijuí, 2005.
KASTRUP, Virgínia. Políticas da cognição. Porto Alegre: Sulina, 2009.
MOREIRA, Marco Antônio. Teorias de aprendizagem. São Paulo: EPU, 2011.

- Complementary:
DELEUZE, Gilles e GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? São Paulo: Ed. 34, 1992.
LEVY, Pierre. As tecnologias da inteligencia. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1993
MATURANA, Humberto. Emoções e linguagem na educação e na política. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2001.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2001.
RANCIÉRE, Jacques. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
Hours: 30h
SYLLABUS:
Different views of the researcher in the investigation. Theoretical-methodological study of basic aspects of the research and science process. Teaching as a research space. Formal aspects in the elaboration and presentation of scientific works. Researcher's ethical requirements and attitudes.

BIBLIOGRAPHY:
- Basic:
1. TRIVINOS, A;N.S. Introdução à pesquisa em ciências sociais. São Paulo: Atlas, 2015.
2. GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
3. DEMO, Pedro. Pesquisa: princípio científico e educativo. São Paulo: Cortez, 2006.

- Complementary:
1. ECO, Umberto. Como se faz uma tese. São Paulo: Perspectiva, 2002.
2. LUCKESI, Cipriano; BARRETO, Eloi; COSMA, José. Fazer universidade: uma proposta metodológica. São Paulo: Cortez, 2003.
3. POUPART, Jean et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2008.
4. VEIGA-NETO, Alfredo; LARROSA, Jorge; GRUN, Mauro. Caminhos investigativos: novos olhares na pesquisa em educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
5. CHEMIN, Beatris Francisca. Manual da Univates para trabalhos acadêmicos. Lajeado: Univates, 305 p, 2015. Disponível em www.univates.br/files/files/univates/manual/Manual_completo.pdf

Hours: 30h
SYLLABUS:
Issues and challenges for teaching as a critique of scientism that permeates society and schools. Reflections on scientific and technological literacy. The impact of technology on Education. Relationships between technology, science, and culture. The history of science and technology and the transposition to contextualized problems.

BIBLIOGRAPHY:
- Basic:
1. CHASSOT, Attico. Alfabetizacao cientifica: questões e desafios para a educação. Ijui: UNIJUI, 2003.
2. DEMO, P. Educação e Alfabetização científica. Papirus, 2010.
3. GRINSPUN, M. P. S. Z. (Org.). Educação tecnológica: desafios e perspectivas. São Paulo: Cortez, 1999. p. 25-73.

- Complementary:
1. SANTOS, W. L. P. dos. Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação. v. 12, n. 36 set./dez. 2007.
2. AULER, D. Alfabetização científico-tecnológica: um novo “paradigma”? ENSAIO – Pesquisa em Educação em Ciências, v. 5, n.1, 2003.
3. BISPO FILHO, D. O.; MACIEL, M. D.; SEPINI, R. P.; ALONSO, A. V. Alfabetização científica sob o enfoque da ciência, tecnologia e sociedade: implicações para a formação inicial e continuada de professores. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias. v. 12, n. 2, 2013.
4. SANTOS, W. L. P. Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação. v. 12, n. 36, 2007.
5. SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. de. 2011. Alfabetização científica e tecnológica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências. v. 16(1): 59-77, 2011.

Hours: 30h
SYLLABUS:
Education and school machinery; the crisis of the modern school; the challenges of contemporary school and teacher training in the pedagogical society.

BIBLIOGRAPHY:
- Basic:
1. COSTA, Marisa Vorraber (org.) A escola tem futuro? Rio de Janeiro: Lamparina, 2007.
2. FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 1997.
3. LARROSA, Jorge; VEIGA-NETO, Alfredo. Pedagogia profana. Belo Horizonte: Autentica, 2000.

- Complementary:
1. BAUMAN, Zygmunt. Modernidade liquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
2. COSTA, Marisa Vorraber (Org). A educação na cultura da mídia e do consumo. Rio de Janeiro: Lamparina, 2009.
3. FOUCAULT, Michel. Microfisica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 2002.
4. LARROSA, Jorge Linguagem e educação depois de Babel. Belo Horizonte: Autentica, 2004.
5. MOREIRA, Antonio Flavio Moreira; SILVA, Tomaz Tadeu da. Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez, 2000.

Hours: 30h
SYLLABUS:
Organization and planning of pedagogical work. Didactic methodologies in teaching in higher education. Teaching resources. Pedagogical relationship and teaching mediation.

BIBLIOGRAPHY:
- Basic:
1. GIL, Antonio Carlos. Didática do ensino superior. São Paulo: Atlas, 2006.
2. LOWMAN, Joseph. Dominando as técnicas de ensino. São Paulo: Atlas, 2004.
3. ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2010.

- Complementary:
1. COWAN, John. Como ser um professor universitario inovador: reflexão na ação. Porto Alegre: Artmed, 2002.
2. MORETTO, Vasco Pedro. Planejamento: planejando a educação para o desenvolvimento de competências. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
3. NÓVOA, Antônio. (org.) As organizações escolares em análise. Portugal: Publicações D. Quixote, 1995.
4. VEIGA, Ilma Passos Alencastro. (Org.). Projeto Político Pedagógico da escola: uma construção possível.15. ed. Campinas: Papirus, 2002. 192p. (Coleção Magistério: formação e trabalho pedagógico).
5. ZABALA, Antoni. Como aprender e ensinar competências. Porto Alegre: Artmed, 2010.

Hours: 30h
SYLLABUS:
Elaboration, implementation, and evaluation of the use of different teaching strategies and/or technological resources in pedagogical practice. Investigation of different ways of integrating activities in the context of the classroom.

BIBLIOGRAPHY:
- Basic:
1. GIL, Antonio Carlos. Didática do ensino superior. São Paulo: Atlas, 2006.
2. LOWMAN, Joseph. Dominando as técnicas de ensino. São Paulo: Atlas, 2004.
3. ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2010.

- Complementary:
1. COWAN, John. Como ser um professor universitario inovador: reflexão na ação. Porto Alegre: Artmed, 2002.
2. GIL, Antonio Carlos. Metodologia do ensino superior. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2011.
3. MORETTO, Vasco Pedro. Planejamento: planejando a educação para o desenvolvimento de competências. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
4. NÓVOA, Antônio. (org.) As organizações escolares em análise. Portugal: Publicações D. Quixote, 1995.
5. SVINICKI, Marilla; MCKEACHIE, Wilbert J. Dicas de ensino: estratégias, pesquisa e teoria para professores universitários. São Paulo: Cengage Learning, 2013.

Hours: 30h
SYLLABUS:
The research themes developed by the students and their relationship with the Program's Program of Studies and Research Areas (individual seminars presented by the students). Joint reflection on the progress of dissertation projects with an emphasis on theoretical foundation, the methodology employed, and the expected results.

BIBLIOGRAPHY:
- Basic and Complementary
Various publications in the areas of interest of the Program's professors and students.


Elective Courses

Hours: 30h
SYLLABUS:
Virtual Learning Environments (VLE) and Distance Education (DE): History, modalities, and possibilities. Communication and interaction tools in virtual learning environments. Construction and application of specific pedagogical resources for these environments. Pedagogical mediation and organization of learning situations in distance education. Educational and technological requirements for distance education. Distance education management.

BIBLIOGRAPHY:
- Basic:
1. MAIA, Carmem; MATTAR, João. ABC da EaD: a educação a distância hoje. São Paulo: Pearson, 2011.
2. MATTAR, J. Games em Educação como os nativos digitais aprendem. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2010.
3. MORAN, José Manuel. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, SP: Papirus, [2009].

- Complementary:
1. CARVALHO, F. C. A. de, IVANOFF, G. B. Tecnologias que educam. Ensinar e aprender com tecnologias de informação e comunicação. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2010.
2. PALLOF, R. M.; PRATT, K. O Aluno Virtual um guia para trabalhar com estudantes on-line Porto Alegre: Artmed, 2004.
3. POZO, Juan Ignacio. Aprendizes e mestres: a nova cultura da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2002.
4. PRIMO, Alex. Interação mediada por computador: comunicação, cibercultura, cognição. Porto Alegre: Sulina, 2007.
5. VALENTINI, C. B.; SOARES, E. M. S. do (org) Aprendizagem em ambientes virtuais compartilhando ideias e construindo cenários. Caxias do Sul: Educs, 2005.

Hours: 30h
SYLLABUS:
Disciplinarization and the modern episteme; disciplinarization, knowledge, and power; the principles of interdisciplinarity and transversality. Study of curricular practices produced in contemporary schools.

BIBLIOGRAPHY:
- Basic:
1. FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: história da violência nas prisões. Petrópolis: Vozes, 1991.
2. JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.
3. FAZENDA, Ivani C. A. (org.) O que é interdisciplinaridade?. São Paulo: Cortez, 2008.

- Complementary:
1. FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1987.
2. JAPIASSU, Hilton. Introdução ao Pensamento Epistemológico. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1988.
3. LÉVY, Pierre e AUTHIER, Michel. As árvores de conhecimento. SP: Escuta, 1995.
4. CORAZZA, Sandra; TADEU, Tomaz. Composições. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
5. GALLO, Silvio. Transversalidade e educação: pensando uma educação não-disciplinar. In: ALVES, Nilda; GARCIA, Regina Leite (orgs.). O sentido da escola. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

Hours: 30h
SYLLABUS:
The invention of the modern subject and the production of "healthy" identities and/or bodies. Representations about the difference; inclusion speeches and governmentality practices. Differences in school; the inclusive school and the curriculum.

BIBLIOGRAPHY:
- Basic:
1. FOUCAULT, Michel. Os Anormais. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
2. RAGO, Margareth, ORLANDI, Luiz B. e VEIGA-NETO, Alfredo (orgs.) Imagens de Foucault e Deleuze. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
3. FONSECA, Márcio Alves. Michel Foucault e a constituição do sujeito. São Paulo: EDUC, 2011.

- Complementary:
1. BATISTA, Claudio e JESUS, Denise Meyrelles de. Avanços em políticas de inclusão: o contexto da Educação Especial no Brasil e em outros países. Porto Alegre: Mediação, 2009.
2. BERGÈS, Jean; BERGÈS-BOUNES, Marika; CALMETTES-JEAN, Sandrine. O que aprendemos com as crianças que não aprendem? Porto Alegre: CMC, 2008.
3. LOPES, Maura C. e HATTGE, Morgana D. Inclusão escolar: conjunto de práticas que governam. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
4. LARROSSA, J., SKLIAR, C. (orgs.) Habitantes de Babel: políticas e poéticas da diferença. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
5. FABRIS, E.T. H.; KLEIN, R.R. Inclusão e biopolítica. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

Hours: 30h
SYLLABUS:
Fundamentals of ethics. Axiology and educational action. Ethics and commitment to the current context, freedom, and education. Deontology in education. Distance Education with ethics.

BIBLIOGRAPHY:
- Basic:
SANCHEZ, Adolfo. Ética . Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2014.
NALINI, José Renato. Ética geral e profissional. 7. ed. 2011.
OLIVERIA, Manfredo A. de (Org). Correntes fundamentais da ética contemporânea. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

- Complementary:
1. BOFF, Leonardo. Saber cuidar: ética do humano; compaixão pela terra. Petrópolis: Vozes, 2000.
2. APAP, Georges et al. A construção dos saberes e da cidadania: da escola à cidade. Ed. Artmed. 1. ed. 2002.
3. SÁ, Antônio Lopes de. Ética profissional. 2001.
4. SOUZA, Ricardo Timm de. Ética como fundamento: Uma introdução à Ética Contemporânea. São Leopoldo: Nova Harmonia, 2004.
5. WEBER, Max. A Ética Protestante e o Espírito do Capitalismo. São Paulo: Cengage Learning, 2008.
Hours: 30h
SYLLABUS:
Selection and construction of experiments for the conceptual development of themes related to Education through the use of Information and Communication Technologies.

BIBLIOGRAPHY:
- Basic:
Padrões de competências em TIC para professores. UNESCO, 2009. Disponível em: www.unesco.org/en/competency-standards-teachers.
Wilson, Carolyn; Ramon, Grizzele, Alton; Tuazon, Ramon; Akyempong, Kwame; Cheung, Chi-Kim.Alfabetização midiática e informacional. Currículo para formação de professores. UNESCO, 2013.
Johnson, L., Adams Becker, S., Estrada, V., y Martín, S (2013). Perspectiva Tecnológica para la Educación STEM+ 2013-2018: Análisis Sectorial Proyecto Horizon NMC. Austin, Texas: The New Media Consortium.

- Complementary:
Papert, Seymour. A máquina das crianças - repensando a escola na era da informática. Porto Alegre: Artes Médicas, 2008.
Giordan, Marcelo. Computadores e linguagens nas aulas de ciências. Ijuí: Unijuí, 2008.
Fagundes, Léa; Sato, Luciane S.; Maçada, Débora L. Aprendizes do futuro: as inovações começaram. Coleção informática para a mudança na educação. SEaD - MEC, 2006.
Eichler, Marcelo Leandro; Del Pino, José Claudio. Ambientes virtuais de aprendizagem. Porto Alegre: UFRGS, 2006.
Johnson, L., Adams Becker, S., Cummins, M., Estrada, V., and Meira, Adeline (2012). Perspectivas tecnológicas para o ensino fundamental e Médio Brasileiro de 2012 a 2017 : Uma análise regional por NMC Horizon Project. Austin, Texas: The New Media Consortium.

Hours: 30h
SYLLABUS:
Discovery of the method. The systemic perspective. Complex thinking. The implications of conceptions about the nature of science in teaching. Method and true knowledge.

BIBLIOGRAPHY:
- Basic:
CAPRA, F. A teia da vida: uma nova compreensão científica dos sistemas vivos. 17ª Edição. Porto Alegre: Editora Novo Ambiente, 2012.
DESCARTES, René. Discurso do Método. São Paulo: Abril Cultural, 1979.
MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2011 4ª edição.

- Complementary:
CAPRA. F. Ponto de mutação. São Paulo: Editora Cultrix, 2012.
DIAMOND, J. Colapso: como as sociedades escolhem o fracasso ou o sucesso. Rio de Janeiro: Editora Record, 2007.
KUHN, T. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Editora Perspectiva, 2007.
MORIN, E. Ciência com consciência. Rio de Janeiro: Editora Bertrand Brasil, 2010.
POPPER, K.R. A Lógica da Pesquisa Científica.São Paulo: Cultrix, 2007.

Hours: 30h
SYLLABUS:
Trends in teacher education. Implications and relationships with the organization of teaching work. Initial and continuing training. Networks, collectives, and other forms of teacher organization and self-training.

BIBLIOGRAPHY:
- Basic:
1. ANDRÉ, Marli (Org). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. Campinas, SP: Papirus, 2011.
2. CORTELLETTI, Ivonne Assunta; RIBEIRO, Liane Beatriz Moretto; STEDILE, Nilva Lucia Rech. Reflexão sobre a ação: uma estratégia de formação de professores em nível superior de ensino. Caxias do Sul: Educs, 2002.
3. TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis: Vozes, 2011.

- Complementary:
1. CALDERANO, Maria da Assunção; MARQUES, Gláucia F. C.; MARTINS, Elita Bettania (Orgs). Formação continuada e pesquisa colaborativa: tecendo relações entre universidade e escola. Juiz de Fora: Ed. UFJF, 2013.
2. IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.
3. MENDES SOBRINHO, José Augusto de Carvalho; CARVALHO, Marlene Araújo de. Formação de professores e práticas docentes: olhares contemporâneos. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
4. SANTOS, Lúcia de Fátima; SILVA, Sandra Regina Paz da; LUIS, Suzana Maria Barrios (Orgs). Universidade e escola: diálogos sobre formação docente. Recife: UFPE, 2012.
5. TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude; MAGALHÃES, Lucy de. O ofício de professor: história, perspectivas e desafios internacionais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

Hours: 30h
SYLLABUS:
The discovery of subjectivity in the Renaissance. Enlightenment and the subject in research. Thinking in the Western tradition. Problems with reasoning. Epistemological bases and problematizations of Teaching in contemporary times.

BIBLIOGRAPHY:
- Basic:
FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
MOREIRA, M. A.; MASSONI, N. T. Epistemologias de Século XX. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 2011.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Um discurso sobre as ciencias. São Paulo: Cortez, 2009.

- Complementary:
FUGANTI, Luis. Saúde, desejo e pensamento. São Paulo: Hucitec, 2008.
GARCIA, J. e SERRES, M. Historia de las ciencias. Madrid: Ed. Catedra, 1991.
JAPIASSU, Hilton. Nascimento e morte das ciências humanas. Rio de Janeiro: F. Alves, 1978.
LATOUR. Bruno. A esperança de Pandora: ensaios sobre a realidade dos estudos científicos. São Paulo: EDUSC, 2001.
SERRES, Michel. Diálogos sobre a ciência, a cultura e o tempo.Lisboa: Instituto Jean Piaget, 1997.

Hours: 30h
SYLLABUS:
The manager in the daily life of educational institutions: function, objectives, and attributions. Entrepreneurship in teaching.

BIBLIOGRAPHY:
- Basic:
1. HENGEMÜHLE, Adelar. Gestão do ensino e práticas pedagógicas. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.
2 LOPES, Rose Mary A. (Org). Educação empreendedora: conceitos, modelos e práticas. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.
3. LÜCK, Heloísa; FREITAS, Kátia Siqueira de; GIRLING, Robert; KEITH, Sherry. A escola participativa: o trabalho do gestor escolar. Petrópolis: Vozes, 2011.

- Complementary:
1. BURBULES, Nicholas; TORRES, Carlos Alberto. Globalização e Educação: perspectivas críticas. Tradução de Ronaldo Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2004. p. 11-26.
2. FERREIRA, Naura Syria Capareto; AGUIAR, Márcia Angela da S. (Orgs.). Gestão da educação: impasses, perspectivas e compromissos. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2004.
3. LÜCK, Heloísa. Liderança em gestão escolar. Petrópolis: Vozes, 2008.
4. PERONI, Vera Maria Vidal. Política educacional e papel do Estado: no Brasil dos anos 1990. São Paulo: Xamã, 2003.
5. SANTOS, Clóvis Roberto dos. O gestor educacional de uma escola em mudança. São Paulo: Pioneira, 2002.

Hours: 30h
SYLLABUS:
Study and discussion of the main characteristics of active methodologies with a view to enhancing teaching action, seeking the qualification of teaching and learning processes. Detailing of the Problematization Methodology, Problem-Based Learning (PBL), Project-Based Learning, among others.

BIBLIOGRAPHY:
- Basic:
1. M., CHRISTENSEN, Clayton, HORN, Michael B., and JOHNSON, Curtis W..Inovação na Sala de Aula: Como a Inovação Disruptiva Muda a Forma de Aprender, 2ª edição. Bookman, 2012. VitalBook file.
2. ARAÚJO, U.F.; SASTRE, G. (orgs.) Aprendizagem baseada em problemas no ensino superior. São Paulo: Summus, 2009.
3. MOREIRA, Marco Antonio. Aprendizagem significativa: a teoria e textos complementares. São Paulo: Livraria da Física, 2011.

- Complementary:
1. ALARCÃO, Isabel.Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
2. CUNHA, M. I. et al. Inovações pedagógicas na formação inicial de professores. In: FERNANDES, C. M. B.; GRILLO, M. (Orgs.). Educação Superior: travessias e atravessamentos. Canoas: Editora da ULBRA, 2001. p. 33-90.
3. DÍAZ BORDENAVE, Juan; PEREIRA, Adair Martins. Estrategias de ensino-aprendizagem. 25. ed. Petrópolis: Vozes, 2004.
4. DOHME, V. Atividades lúdicas na Educação. 6 ed. Petrópolis: Vozes, 2011.
5. FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 31. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
6. RIBEIRO, Luis Roberto de C. Aprendizagem baseada em problemas (PBL): uma experiência no ensino superior. São Carlos: EdUFSCar, 2010.

Hours: 30h
SYLLABUS:
The sources of educational policy: educational legislation; international commitments; government and education plans. Context of public policies from basic education to higher education. Education for the 21st century: trends, challenges, and goals for Higher Education, Science, Innovation, and Technological Development.

BIBLIOGRAPHY:
- Basic:
1. COLOMBO, Sonia Simões et al. Desafios da gestão universitária contemporânea. Porto Alegre: Artmed, 2011.
2. BRUEL, A. L. de O. Políticas e legislação da educação básica no Brasil. Curitiba: IBPEX, 2010.
3. FREITAS, D.N.T. A avaliação da educação básica no Brasil: dimensão normativa, pedagógica e educativa. Campinas, SP: Autores Associados, 2007.

- Complementary:
1. CAMARGO, Ieda. Gestão e políticas da educação. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2006.
2. BRASIL. Plano Nacional de Educação.
3. ARANHA, J. A. S. Interfaces: a chave para compreender as pessoas e suas relações em um ambiente de inovação/José Alberto Sampaio Aranha. - São Paulo: Saraiva, 370p, 2009.
4. BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. BRASIL. Plano Nacional de Pós-Graduação – PNPG 2011-2020/Coordenação de Pessoal de Nível Superior. - Brasília, DF: CAPES, 2010, volume 1, 309p.
5- ARAÚJO, Claisy Maria Marinho; POLIDORI, Marlis Morosini (Orgs). Análise dos sistemas de educação superior no Brasil e em Portugal: o que apontam as políticas educacionais. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2012.

Hours: 30h
SYLLABUS:
Investigation of formal and non-formal educational spaces. The construction of the concept of non-formal education. Teaching and learning processes in non-formal spaces. Problematization of community initiatives and interfaces with education. Constitution of new territories in education. Practice of learning in non-formal spaces.

BIBLIOGRAPHY:
- Basic:
1. GOHN, Maria da Gloria. Movimentos sociais e educação. São Paulo: Cortez, 2005.
2. VERCELLI, Lígia A. (org). Educação não formal – campos de atuação. Jundiaí: Paco Editorial, 2013.
3. SANTOS, B. S. A crítica da razão indolente. Contra o desperdício da experiência. São Paulo: Cortez, 2000.

- Complementary:
1. BAUMAN, Z. Comunidade: a busca por segurança no mundo atual. Cambridge: Polity, 2003.
2. PRESS, F.; SIEVER, R.; GROTZINGER, J.; JORDAN, T., H., Understanding Earth. 4. edition, W. H. Freeman and Company, New York. 2004.
3. ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. São Paulo: Estação Liberdade, 1989.
4. CORRÊA, Guilherme, PREVE, Ana Maria H. A educação e a maquinaria escolar: produção de subjetividades, biopolítica e fugas. REU, Sorocaba, SP, v.37, n.2, p.181-202, dez/2011
5. DUARTE JR, João-Francisco. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. Curitiba, PR: Criar Edições, 2004.

Hours: 30h
SYLLABUS:
Concepts, functions, and meanings of evaluation. Study of the evaluation processes. Evaluation in different dimensions. Self-evaluation.

BIBLIOGRAPHY:
- Basic:
1. DILIGENTE, Marcos Pereira. Avaliação participativa no ensino superior e profissionalizante. Porto Alegre: Mediação, 2003.
2. FERREIRA, Lucinete Maria Sousa. Retratos da avaliação: conflitos, desvirtuamentos e caminhos para a superação. Porto Alegre: Mediação, 2009.
3. HADJI, Charles; RAMOS, Patricia C. Avaliação desmistificada. Porto Alegre: Artmed, 2001.

- Complementary:
1. ANTUNES, Celso. A avaliação da aprendizagem escolar. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2003.
2. BALLESTER, Margarita. Avaliação como apoio à aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2003.
3. ESTEBAN, Maria Teresa. Escola, currículo e avaliação. São Paulo: Cortez, 2003.
4. SCHILLING, Claudia; MURAD, Fatima (Trads). As competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Porto Alegre: Artmed, 2008.
5. VILLAS BOAS, Benigna Maria de Freitas. Portfólio, avaliação e trabalho pedagógico. Campinas: Papirus, 2010.

Hours: 30h
SYLLABUS:
Use of information technologies: critical analysis of materials and resources made available on the web. The didactic use of the internet. Exploration of software and applications for teaching. Selection and construction of experiments for the conceptual development of themes related to teaching through the use of technologies.

BIBLIOGRAPHY:
- Basic:
1. Padrões de competências em TIC para professores. UNESCO, 2009. Disponível em: www.unesco.org/en/competency-standards-teachers
2. Johnson, L., Adams Becker, S., Estrada, V., y Martín, S. (2013). Perspectiva tecnológica para la educación STEM+ 2013-2018: Análisis Sectorial Proyecto Horizon NMC. Austin, Texas: The New Media Consortium.
3. Wilson, Carolyn; Ramon, Grizzele Alton; Tuazon, Ramon; Akyempong, Kwame; Cheung, Chi-Kim. Alfabetização midiática e informacional. Currículo para formação de professores. UNESCO, 2013.

- Complementary:
1. Alava, Séraphin (org). Ciberespaço e formações abertas: rumo a novas práticas educacionais? Porto Alegre: Artmed, 2002.
2. Giordan, Marcelo. Computadores e linguagens nas aulas de ciências. Ijuí: Unijuí, 2008.
3. Johnson, L., Adams Becker, S., Cummins, M., Estrada, V., and Meira, Adeline. (2012). Perspectivas tecnológicas para o ensino fundamental e médio brasileiro de 2012 a 2017: Uma análise regional por NMC Horizon Project. Austin, Texas: The New Media Consortium.
4. Lévy, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Ed 34, 2010.
5. Papert, Seymour. A máquina das crianças - repensando a escola na era da informática. Porto Alegre: Artes Médicas, 2008.

Hours: 30h
SYLLABUS:
Study of traditional, critical, and post-critical theories in Education and curriculum; the tree of knowledge and the rhizome; curriculum, power, and subjectivity; images of the curriculum and times of education: curriculum-map, curriculum-rhizome or the post-curriculum.

BIBLIOGRAPHY:
- Basic:
1. COMENIUS, Jan Amos. Didática Magna. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
2. CORAZZA, Sandra; TADEU, Tomaz. Composições. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
3. SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

- Complementary:
1. CORAZZA, Sandra. O que quer um currículo? Pesquisas pós-críticas em educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.
2. GALLO, Silvio. Deleuze e a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
3. GONSALVES, Elisa P., PEREIRA, Maria Z. e CARVALHO, Maria E. (orgs.) Currículo e contemporaneidade: questões emergentes. São Paulo: Alínea, 2011.
4. LOPES, Alice Ribeiro Casimiro; MACEDO, Elizabeth Fernandes de; ALVES, Maria Palmira Carlos (Orgs). Cultura e política de currículo. Araraquara: Junqueira, 2006.
5. SILVA, Tomaz Tadeu da. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

Hours: 30h
SYLLABUS:
Evolution of technologies in Brazil. Public policies of science and technology, and free software. Technology, culture, and cyberspace. Contemporary context and trends in the use of teaching technologies.

BIBLIOGRAPHY:
- Basic:
1. LÉVY, Pierre. Cibercultura. 3e. São Paulo: Editora 34, 2011.
2. MORAN, J. M. et al. Novas Tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, Papirus, 16a ed. 2009.
3. SANCHO, F. e Hernández, J. M. Tecnologias para transformar a Educação. Porto Alegre: Artmed, 2006.

- Complementary:
1. BIZ, Osvaldo; GUARESCHI, Pedrinho. Mídia, Educação e Cidadania, Editora Vozes, 2004.
2. BRIGGS, A. e BURKE, P. Uma História Social da Mídia: de Gutenberg `a Internet. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.
3. CARVALHO, F. C. A. E Ivanoff, G. B. Tecnologias que educam: Ensinar e aprender com as tecnologias de informação e comunicação. SP: Pearson Prentice Hall, 2010.
4. OLIVEIRA, R. de. Informática Educativa: dos planos e discursos à sala de aula. Campina, Sp: papirus. 15a ed. 2009.
5. VALENTE, J. A. MAZZONE, J. E BARANAUSKAS. M. C. (org.). Aprendizagem na era das tecnologias digitais. SP: Cortez: FAPESP, 2007.

Hours: 30h
SYLLABUS:
Integration spaces between University, School, and Society. Inseparability between teaching, research, extension.

BIBLIOGRAPHY:
- Basic:
1. PACÍFICO, J.M; BUENO, J.L.P.;SOUZA, A.M.L. Formação docente na universidade em interface com a educação básica: ultrapassar limites, criar possibilidades. 1 edição, Florianópolis: Pandion, 2014, 200 p.
2. MORAN, José Manuel. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. 4. ed. Campinas: Papirus, 2009.
3. LÜDKE, Menga; CRUZ, Giseli Barreto da. Aproximando Universidade e Escola de Educação Básica pela pesquisa. Cadernos de Pesquisa, v. 35, n. 125, p. 81-109, maio/ago. 2005.

- Complementary:
1. EGGERT, Edla. Trajetórias e processos de ensinar e aprender: didática e formação de professores. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008.
2. MAGALHÃES, H. G. D. Indissociabilidade entre pesquisa, ensino e extensão: tensões e desafios. In: Educação Temática Digital. São Paulo, v. 8, n. 2, p. 168-175, 2007.
3. ROLDÃO, M. Formar para a excelência profissional — pressupostos e rupturas nos níveis iniciais da docência. Educação e Linguagem, ano 10, v. 1, n. 15, p.18-42, 2007.
4. SÍVERES, Luiz. A extensão como um princípio de aprendizagem. Revista Dialogos, v. 10, Brasília, Universidade Católica de Brasília, Dezembro de 2008.
5. CUNHA, Maria Isabel. Pedagogia Universitária: energias emancipatórias em tempos neoliberais. São Paulo: Junqueira&Marin, 2006.


Elective Courses by Knowledge Area

Hours: 30h
SYLLABUS:
Reading conceptions: cognitive aspects of text interpretation. Meaningful reading. Conditions for the possibility of interpretation. The text: mechanisms of cohesion, coherence, and argumentativeness.

BIBLIOGRAPHY:
- Basic:
1. FIORIN, José Luiz. Argumentação. São Paulo: Contexto, 2015.
2. GARCIA, Othon Moacyr. Comunicação em prosa moderna: aprenda a escrever, aprendendo a pensar. 27. ed. Rio de Janeiro: FGV, 2014.
3. GADAMER, Hans-Georg. Verdade e Método. 10ª Ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

- Complementary:
1. COSSON, Rildo. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2014.
2. KOCH, Ingedore G. V. O texto e a construção dos sentidos. 9ª. ed, São Paulo: Contexto, 2007.
3. NEVES, Iara Conceicao Bitencourt et al. (Org.). Ler e escrever: compromisso de todas as áreas. 7. ed. Porto Alegre: UFRGS, 2006.
4. SNOWLING, Margaret J.; HULME, Charles (Orgs). A ciência da leitura. Porto Alegre: Penso, 2013.
5. SOUZA, Ricardo Timm de. Sobre a construção do sentido: o pensar e o agir entre a vida e a filosofia. São Paulo: Perspectiva, 2004.

Hours: 30h
SYLLABUS:
Encounters between Art and Pedagogy; teaching in its ethical-aesthetic-political perspective; art and the language of sensations: affects and perceptions; the learning of signs and thinking as a power of creation.

BIBLIOGRAPHY:
- Basic:
1. BARTHES, Roland. Aula. São Paulo: Cultrix, 2007.
2. BADIOU, Alain. Pequeno manual de inestética. São Paulo: Estação Liberdade, 2002.
3. DELEUZE, G. Francis Bacon: a lógica da sensação. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2007.

- Complementary:
1. CORAZZA, Sandra. Artistagens: Filosofia da diferença e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
2. DELEUZE. Gilles. A ilha deserta: e outros textos. Edição Preparada por David Lapoujade. Organização da edição brasileira e revisão técnica Luiz Orlandi. São Paulo: Iluminuras, 2006.
3. FONSECA, Tânia G. e ENGELMAN, Selda (orgs.) Corpo, arte e clínica. Porto Alegre: Ed. da UFRGS, 2004.
4. HERMANN, Nadja. Ética e estética: a relação quase esquecida. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2005.
5. ORTEGA, José e GASSET. A desumanização da Arte. São Paulo: Cortez, 2005.

Hours: 30h
SYLLABUS:
Study and discussion of current topics related to Biological Sciences. Methods of approach of teaching and learning theoretical and practical aspects in the teaching of Biology, within an interdisciplinary view.

BIBLIOGRAPHY:
- Basic:
MATURANA, H.R. A árvore do conhecimento: as bases biológicas da compreensão humana. São Paulo. Palas Athena. 2011.
MAYR, E. Isto é Biologia: a ciência do mundo vivo. São Paulo. Companhia das Letras. 2008.
POZO, Juan Ignacio; CRESPO, Miguel Ángel Gómez. A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. Porto Alegre: Artmed, 2009.

- Complementary:
1. CARVALHO, I. C.de M. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. 6 ed. São Paulo. Cortez. 2012.
2. DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J.A.; PERNAMBUCO, M.M. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. 4 ed. São Paulo. Cortez Editora. 2011.
3. STILING. P. Ecology: Global Insights and Investigations. 2nd. ed. Boston: McGraw-Hill, 2014.
4. CAPRA F. 1995. Ponto de mutação. Editora Cultrix. São Paulo. 445 pág.
5. QUINN, D. 2000. A história de B. Editora Peirópolis. Rio de Janeiro. 344 pág.

Hours: 30h
SYLLABUS:
Fundamental concepts of Quantum Mechanics. Special relativity. Radiation Physics. Elementary particles. Fundamental concepts of nuclear physics and molecular physics. Theoretical-methodological trends in research of Teaching Physics and ways of working in the classroom with innovation and interdisciplinarity.

BIBLIOGRAPHY:
- Basic:
1. TIPLER, P. A.; LLEWELLYN, R. A. Física moderna. Rio de Janeiro: LTC. 2001.
2. EISBERG, R. M. Física quântica: átomos, moléculas, sólidos, núcleos e partículas. Rio de Janeiro: Campus, 1983.
3. MENEZES, Luis Carlos de. A matéria: uma aventura do espírito : fundamentos e fronteiras do conhecimento fisico. São Paulo: Livraria da Física, 2005.

- Complementary:
1. BRAZ JUNIOR, Dulcidio. Física moderna: tópicos para ensino médio. Campinas: Companhia da Escola, 2002.
2. CARUSO, Francisco; OGURI, Vitor. Física moderna: origens clássicas e fundamentos quânticos. Rio de Janeiro: Elsevier, 2006.
3. HALLIDAY, D.; RESNICK, R.; WALKER, J. Fundamentos de física. Rio de Janeiro: LTC, 2003. v. 4
4. HEISENBERG, Werner; FERREIRA, Jorge Leal. Física e filosofia. Brasília: Universidade de Brasília, 1981.
5. YOUNG, Hugh D.; FREEDMAN, Roger A. Física IV. São Paulo: Pearson/Addison Wesley, 12ª ed, 2012.

Hours: 30h
SYLLABUS:
Derivatives and integrals topics, ordinary differential equations. Linear Programming. Numerical methods: real zeros of real functions, adjustment of curves by the method of least squares, interpolation, resolution of linear systems, numerical solutions of ordinary differential equations.

BIBLIOGRAPHY:
- Basic:
1. RUGGIERO, M.A.G.; LOPES, V.L. Da R.; Cálculo numérico: aspectos teóricos e computacionais. São Paulo, Makron Books, 2a. Edição, 2013.
2. SPERANDIO, D.; MENDES, J. T.; SILVA, L. H. M.. Cálculo numérico: características matemáticas e computacionais dos métodos numéricos. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2013.
3. ZILL, D., G. Equações Diferenciais com Aplicações em Modelagem. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2a. Edição, 2013.

- Complementary:
1. ANTON, H.: Cálculo; um novo horizonte, volume 1. Porto Alegre, Bookman, 578 pp., 2000.
2. ANTON, H.; RORRES, C. Álgebra linear: com aplicações. 10. ed. Porto Alegre, Bookman, 2012.
3. BOYCE, W.E.: DIPRIMA, R.C.; Equações diferenciais elementares e problemas de valores de contorno, 9a. Edição, Rio de Janeiro, LTC, 2013.
4. DULLIUS, M.M.; VEIT, E.A.; ARAUJO, I.S. Ensenanza y Aprendizaje en Ecuaciones Diferenciales con abordaje Gráfico, Numérico y Analitico. Tese de doutorado do Programa de Doctorado en Ensenanza de las Ciencias da Universidade de Burgos – Espanha, 2009. Disponível emhttp://hdl.handle.net/10259/110.
5. LACHTERMACHER, G. Pesquisa operacional na tomada de decisões. 4 ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2012.

Hours: 30h
SYLLABUS:
New materials. Nuclear chemistry. Drugs. Forensic chemistry. Nanochemistry. Food chemistry. Bioactive substances. Chemical catalysis. Environmental chemistry.

BIBLIOGRAPHY:
- Basic:
1. ZARBIN, Aldo J. G . QUÍMICA DE (NANO)MATERIAIS. Quim. Nova, Vol. 30, No. 6, 1469-1479, 2007.
2. Viegas Jr, C.; Bolzani, V. da S.; Barreiro, E. J. OS PRODUTOS NATURAIS E A QUÍMICA MEDICINAL MODERNA. Quim. Nova, Vol. 29, No. 2, 326-337, 2006.
3. DAMODARAN, Srinivasan; PARKIN, Kirk L.; FENNEMA, Owen R. Química de alimentos de Fennema. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

- Complementary:
1. OLIVEIRA, M. F. Química forense: a utilização da química na pesquisa de vestígios de crime. QUÍMICA NOVA NA ESCOLA, n. 24, novembro 2006.
2. XAVIER, A. M. MARCOS DA HISTÓRIA DA RADIOATIVIDADE E TENDÊNCIAS ATUAIS. Quim. Nova, Vol. 30, No. 1, 83-91, 2007.
3. YUNES, Rosendo Augusto; CECHINEL FILHO, Valdir (Orgs). Química de produtos naturais, novos fármacos e a moderna farmacognosia. 2. ed. rev. ampl. Itajaí: UNIVALI, 2009.
4. ZARBIN, P. H. G.; RODRIGUES, M. A. C. M.; LIMA, E. R. Feromônios de insetos: tecnologia e desafios para uma agricultura competitiva no Brasil. Quim. Nova, Vol. 32, No. 3, 722-731, 2009.
5. LEAL, I. C. R.; BARROS, J. C.; MIRANDA, L. S. M. Química do amor. São Paulo: SBQ. 2010. Disponível em: www.ciencias.seed.pr.gov.br/arquivos/File/sugestao_leitura/52quimica_amor.pdf.

Hours: 30h
SYLLABUS:
Perspectives and connections between time and history. The plurality of historical categories. Methodological possibilities for surveying sources of historical research. Contemporary debates on historiographical research. The constitution of memory and its social dimension.

BIBLIOGRAPHY:
- Basic:
1. BRAUDEL, Fernand. Reflexões sobre a história. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
2. CARDOSO, Ciro Flamarion; VAINFAS, Ronaldo (org). Domínios da História: ensaios de Teoria e Metodologia. Rio de Janeiro: Campus, 1997.
3. CERTEAU, Michel de. A escrita da História. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1982.

- Complementary:
1. CHARTIER, Roger. A História Cultural: entre práticas e representações. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990.
2. HOBBSBAWM, Eric. Sobre história. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.
3. HUNT, Lynn. A nova História Cultural. São Paulo:Martins Fontes, 1992.
4. LE GOFF, Jacques. Memória-História. Enciclopédia Einaudi, 1. Lisboa: Imprensa Nacional: Casa da Moeda, 1984.
5. WHITE, Hayden. Metahistória. São Paulo: EDUSP, 1992.

MINIMAL HOUR LOAD TO ATTEND
Category Master’s Degree Doctorate Degree
Mandatory courses 150 hours (five 30h-courses) 210 hours (seven 30h-courses)
Electives 120 hours (fours courses) 150 hours (five courses)
Electives by Training Area 30 hours (one course) 30 hours (one course)
Orientation 180 hours 210 hours
Independent studies 60 hours 60 hours
Total 540 hours 660 hours
Teaching Internship in Higher Education* 45 hours (3 credits)
*Mandatory for scholarship holders
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